Nie mogę schudnąć! 9 błędów jakie możesz popełniać, odchudzając się

0
fot. Gesina Kunkel/www.happyveganfit.de

Lato to dobra pora na rozpoczęcie odchudzania. Więcej wolnego czasu i mniej obowiązków ułatwiają zmianę stylu życia.

Myślę, że wielu z nas zna najważniejsze zasady prawidłowego odżywiania. Wiemy, co jest zdrowe dla naszego organizmu. Dlaczego zatem, tak często pomimo wysiłków nie udaje się nam schudnąć? Być może popełniamy błędy, o których nie wiemy.

Przeczytajcie o 9 najczęstszych błędach, które obserwuję u pacjentów, zgłaszających się do poradni dietetycznej.

9 błędów jakie możesz popełniać, odchudzając się

Jesz za mało

Jesteś tak bardzo zmotywowany, że zbyt mocno zmniejszasz porcje posiłków. Myślisz, że skoro zjesz bardzo mało, schudniesz szybciej. Niestety w dłuższej perspektywie takie działanie tylko utrudnia odchudzanie. Początkowy spadek masy ciała zazwyczaj oznacza ubytek nie tylko tkanki tłuszczowej, ale również masy mięśniowej. W konsekwencji, gdy powrócisz do większych porcji (bo przecież nie da się całe życie jeść tak mało) – efekt jojo jest gwarantowany.

Dodatkowo, małe porcje mogą powodować niedobory np. zbyt małą ilość witamin i składników mineralnych bez, których organizm nie może prawidłowo funkcjonować.

Rada: jedz zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem na energię (możemy je ustalić, wykonując analizę składu ciała w gabinecie), zmniejszając nieznacznie ilość kalorii.

Jesz za dużo

Starasz się ograniczać porcje, jednak możesz nie zdawać sobie sprawy z dużej kaloryczności niektórych produktów, które zjadasz. Mimo, że dodajesz je w małej ilości do potraw, w ciągu dnia uzbierasz w ten sposób sporo dodatkowych kalorii. Do takich produktów zaliczymy np. mozzarellę, fetę, oliwę, orzechy, awokado. Poza tym, często nie zauważamy przekąsek podjadanych pomiędzy posiłkami np. jeden cukierek, kostka gorzkiej czekolady, sok owocowy, kilka paluszków, jedno ciastko. Te pozornie nic nie znaczące małe ilości również dostarczają dodatkowych kalorii.

Rada: zapisuj przez kilka dni wszystko to, co jesz i pijesz. Łatwiej wtedy ocenić, czy w Twojej diecie znajdują się produkty wysokokaloryczne, które możesz ograniczyć lub wyeliminować.

Stosujesz zasadę „wszystko albo nic”

To błąd najczęściej utrudniający odchudzanie. Nie dopuszczasz nawet do najmniejszych odstępstw. Jesz w 100% zdrowo, ale przy najmniejszym potknięciu zarzucasz wprowadzone już zmiany i wracasz do dawnych nawyków żywieniowych.

Rada: pozwól sobie na drobne błędy. Jeśli dzisiaj nie udało Ci się zjeść zgodnie z założeniami, pomyśl, że kolejny posiłek jest okazją do kontynuowania dobrych zmian w Twoim żywieniu. Wprowadzenie prawidłowych nawyków żywieniowych to proces, który wymaga czasu. Ważne jest to, że widzisz postęp, nie musisz dążyć do perfekcji.

Masz siedzący tryb życia

Z różnych względów nie uprawiasz żadnego sportu. Chciałbyś to zmienić, ale wiesz, że w natłoku obowiązków nie uda się znaleźć kilku godzin tygodniowo na zajęcia fitness czy siłownię.

Rada: przecież ruch to nie tylko siłownia, ale także wchodzenie po schodach, chodzenie na pieszo do pracy czy na zakupy, spacer z psem, zabawa z dziećmi. Te drobne aktywności na co dzień także pomagają w spalaniu tkanki tłuszczowej. Przede wszystkim, szukaj aktywności fizycznej, którą lubisz i jaka sprawia Ci radość.

Imprezujesz w weekend

Od poniedziałku do piątku odżywiasz się zdrowo. W weekend pozwalasz sobie na chwilę zapomnienia, tłumacząc sobie, że to tylko dwa dni. Jednak w tym czasie można zjeść taką ilość dodatkowych kalorii, że Twój wysiłek z całego tygodnia zostanie zmarnowany.

Rada: na imprezy nigdy nie chodź głodny. Na miejscu najpierw zjedz potrawy, które są najlżejsze, dopiero na końcu próbuj w umiarkowanych ilościach te bardziej kaloryczne, których unikasz na co dzień. Cały czas pamiętaj o swoim celu, do którego dążysz oraz to ile już udało Ci się osiągnąć.

Jesteś niecierpliwy – nie doceniasz małych sukcesów

Wiesz, że zdrowe odchudzanie to proces rozłożony w czasie. Jednak spadek masy ciała jest dla Ciebie zbyt wolny. To zniechęca Cię i rezygnujesz.

Rada: pamiętaj, że małe zmiany w dłuższym czasie też dają efekt. Aby stracić 15 kg, wystarczy, że będziesz chudł tylko 1.5 kg miesięcznie przez 10 miesięcy. Ciesz się ze swoich drobnych zwycięstw.

Patrzysz tylko na wagę

Obsesyjnie ważysz się codziennie. Każdy nawet minimalny wzrost masy ciała powoduje irytację i zniechęcenie. Zapominasz, że odchudzanie to proces, który u każdego przebiega inaczej – są też momenty kiedy masa ciała nie spada. Weź też pod uwagę, że brak zmiany masy ciała może oznaczać przyrost masy mięśniowej czy lepsze nawodnienie organizmu, podczas, gdy tkanki tłuszczowej może być mniej niż myślisz.

Rada: analiza składu ciała na profesjonalnym urządzeniu oraz jej interpretacja jest bardzo pomocnym narzędziem, które pozwala kontrolować zmiany tkanki tłuszczowej. W poradni dietetycznej można przeprowadzić takie badanie. Pamiętaj, że waga może być myląca. Zwracaj uwagę na zmiany sylwetki, obwodów ciała i luźniejsze ubrania.

Nie masz wewnętrznej motywacji

Odchudzasz się, bo musisz. Presja otoczenia, sugestie najbliższych spowodowały, że zdecydowałeś się odchudzić dla „świętego spokoju”. Mobilizujesz się, jednak zapału i chęci wystarcza ci jedynie na początek. Z biegiem czasu wracasz do dawnych nawyków żywieniowych.

Rada: świadomość tego, że robisz to dla siebie to podstawa dojścia do celu. Pomyśl, co zyskasz, osiągając prawidłową masę ciała. Wypisz na kartce wszystkie plusy jakie przyniesie Ci niższa masa ciała.

Brak planowania

Nie zastanawiasz się, co zjesz następnego dnia, jakie produkty kupić podczas najbliższych zakupów. Chcesz jeść zdrowo, ale po otworzeniu lodówki nie masz z czego przyrządzić zbilansowanego posiłku. Wychodzisz do pracy bez drugiego śniadania. Spontanicznie sięgasz po to, co jest pod ręką…

Rada: zaplanuj swoje posiłki. Konkretny plan na to, co będziesz jadł przez najbliższe dni ułatwi zrobienie odpowiednich zakupów. Łatwiej będzie Ci także wygospodarować czas w ciągu dnia, aby przygotować przynajmniej część posiłków już na kolejny dzień. Takie przygotowanie pomoże uniknąć przypadkowego podjadania niezdrowych produktów. Nie będziesz omijać posiłków, co pozwoli Ci czuć się sytym w ciągu dnia.

Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samemu planować posiłki, mogę przygotować dopasowany do Twoich potrzeb jadłospis.

Wykorzystaj lato w pełni i wprowadź zmiany w swoim stylu życia!

Zapraszam do Poradni Dietetycznej
mgr Olga Wojtysiak

tel. 609 143 861
mail: kontakt@dietetyk-kutno.pl
www.dietetyk-kutno.pl

ul. Sowińskiego 27, przychodnia MEDICUS, Kutno
ul. Poznańska 18, przychodnia MEDICAL, Krośniewice

Jeśli znalazłeś się na zdjęciach, a nie wyrażasz zgody na publikację swojego wizerunku, napisz do nas na redakcja@panoramakutna.pl

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze zamieszczane przez internautów. Jeśli widzisz nieodpowiednie treści, zgłoś nam na redakcja@panoramakutna.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here