Noworoczne postanowienie: Chcę schudnąć!

0

Początek roku to zazwyczaj czas postanowień. Wypoczęliśmy po świętach i Sylwestrze, a kiedy w końcu przychodzi czas na refleksję stwierdzamy, że pora coś w naszym życiu zmienić. Wydaje się, że chcieć to móc. Jednak niewiele osób wytrwale realizuje przez cały rok postanowienia, których podejmuje się w nowym roku. Zastanów się czy należysz do tej grupy. Jeśli nie – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Jedno z najpopularniejszych postanowień brzmi „chcę schudnąć”.

Już na samym początku warto zwrócić uwagę na sformułowanie swojego postanowienia – bo od deklaracji „chcę” do „robię to” jest daleka droga. Poniżej proponuję metodę, dzięki której można przejść od zwykłego „chcę” do praktycznej realizacji celu.

Bądź SMART i chudnij SMART!

Przedstawiam Ci metodę SMART – efektywną metodę ustalania i urzeczywistniania postanowień.

To skrót od pierwszych liter angielskich słów, podpowiadających jak dokładnie powinniśmy określić swój cel. Poniżej przeczytasz jak przy pomocy tej metody można opisać cel – „odchudzanie”.

S (specific) – skonkretyzowany

Cel musi być określony konkretnie i jasno. Powinieneś wiedzieć na czym polega, w jaki sposób będziesz dążyć do jego osiągnięcia.

Źle: W tym roku schudnę.

Dobrze: Schudnę poprzez zmianę sposobu odżywiania

  • wprowadzę 5 posiłków dziennie,
  • będę jeść 5 porcji warzyw dziennie,
  • colę zamienię na wodę,
  • będę ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 40 minut.

M (measurable) – mierzalny

Cel wyrażony tak, aby za pewien czas dało się ocenić na ile go zrealizowałeś np. określ ile kilogramów lub centymetrów chcesz stracić albo jaki rozmiar ubrań zacząć nosić.

Nie: Schudnę parę kilo.

Tak: Schudnę 5 kg.

A (achievable) – osiągalny

Planuj cele, które są w zasięgu możliwości. Zbyt ambitny cel tylko Cię zniechęci – małe kroki łatwiej osiągnąć. To małe sukcesy, a każdy sukces motywuje do dalszej pracy i systematyczności.

Nie: Schudnę 20 kilogramów w miesiąc!

Tak: Planuję zdrowe tempo utraty masy ciała. Wiem, że schudnięcie 10 kg w tydzień jest nierealne i niezdrowe dla mnie.

R (relevant) – istotny

Cel musi być dla Ciebie ważny i atrakcyjny. Jeśli nie jesteś przekonany do jego wartości w swoim życiu może okazać się, że będzie bardzo trudny w osiągnięciu. Zastanów się, dlaczego chcesz podjąć się tego postanowienia oraz jakie korzyści osiągniesz z jego realizacji.

Nie: Schudnę, bo żona od miesięcy gada mi, że muszę coś ze sobą zrobić.

Tak: Chcę schudnąć, ponieważ mam problemy ze zdrowiem. Przy niższej masie ciała będę mniej odczuwać ból stawów.

T (time-bound) – określony w czasie

Cel powinien mieć dokładnie określony przedział czasowy, w którym chcesz go realizować. Realistycznie określony termin będzie motywował do zmian. Z drugiej strony, zbyt odległy czas może spowodować odkładanie kolejnych kroków.

Nie: Chcę schudnąć, niedługo zacznę coś robić.

Tak: Zmiany w stylu życia zacznę wprowadzać od 15 stycznia 2019 r. Ubytek 5 kg planuję osiągnąć w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Podsumowując, z pewnością widzisz dużą różnicę między lakonicznym określeniem „chcę schudnąć”, które nie daje motywacji do zrobienia pierwszych kroków w kierunku zmiany, a opisem postanowienia według metody SMART. Poniższy cel jest konkretny i spełnia jej wszystkie założenia:

Chcę schudnąć 5 kg w ciągu najbliższych 3 miesięcy, poprzez zmianę stylu życia od 15 stycznia: poprawię swój sposób odżywiania – wprowadzę 5 posiłków dziennie, będę jeść 5 porcji warzyw dziennie, colę zamienię na wodę, będę ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 40 minut. Dzięki temu będę czuć się lepiej.”

Koniecznie pamiętaj, aby zapisać swój SMART cel. Umożliwi to powrót do postanowienia w dowolnym czasie i utrzymywanie motywacji. Dodatkowo, to co zapisane nie zostanie zapomniane!

Powodzenia!

Metoda SMART to jedna z wielu dróg, która wiedzie do celu, jakim jest utrata masy ciała. Jest to pierwszy krok do zmiany. Jeśli chcesz wprowadzać kolejne – warto pomyśleć o połączeniu sił z dietetykiem, który w odpowiedni sposób będzie prowadził Cię przez cały proces odchudzania.

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy dietetyka, zapraszam do Poradni Dietetycznej mgr Olga Wojtysiak

tel. 609 143 861
mail: kontakt@dietetyk-kutno.pl
www.dietetyk-kutno.pl
www.facebook.com/poradniadietetycznawojtysiak

*materiał powstał przy współpracy z Poradnią Dietetyczną mgr Olga Wojtysiak

Jeśli znalazłeś się na zdjęciach, a nie wyrażasz zgody na publikację swojego wizerunku, napisz do nas na redakcja@panoramakutna.pl

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze zamieszczane przez internautów. Jeśli widzisz nieodpowiednie treści, zgłoś nam na redakcja@panoramakutna.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here