Założeniem TOPSOR (Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym) jest usprawnienie działania oddziału od pierwszego kontaktu z pacjentem. Chory zgłaszający się na oddział będzie podlegał wstępnym badaniom i na ich podstawie zostanie zakwalifikowany do określonej kolorem grupy pacjentów (czerwona – konieczna natychmiastowa pomoc, żółta – konieczna pomoc z możliwym krótkim czasem oczekiwania, zielona – czas oczekiwania na pomoc może wynieść do 240 minut, niebieska – czas oczekiwania na pomoc do 360 minut, w praktyce zaś – bez określenia górnej granicy).
– Pacjent po dotarciu na oddział ratunkowy pobierze z automatu „numerek”, a następnie zarejestruje się. Po ocenie stanu chorego odbędzie się triażowanie, czyli segregacja. Dzięki temu pacjent będzie wiedział do jakiej grupy został przydzielony i jaki związany jest z tym czas oczekiwania na pomoc. Czyli o czasie udzielenia pomocy decydować będzie stan zdrowia pacjenta, a nie kolejność zgłoszenia się na oddział ratunkowy – wyjaśnia dyrektor medyczny szpitala dr nauk med. Krzysztof Pastewka. – System TOPSOR pomoże także w wyjaśnianiu przypadków spornych. Dzięki niemu będzie można sprawdzić, czy interwencja została udzielona o czasie – dodaje.
W związku z wprowadzaniem TOPSOR modernizacji poddany został oddział ratunkowy. Zainstalowane zostały m.in. monitory, na których pojawiać się będą informacje o kolejności przyjęć pacjentów.
Dla bezpieczeństwa pacjentów oczekujących na pomoc lekarza wprowadzono oddzielne wejście dla chorych przywożonych karetkami oraz oddzielne poczekalnie dla chorych na Covid-19. Osoby przywożone do szpitala karetkami będą już w drodze do szpitala diagnozowane pod kątem Covid-19. Pozostali pacjenci będą weryfikowani na miejscu i kierowani do odpowiednich sal zgodnie z wynikami testu.
Wprowadzenie systemu TOPSOR zoptymalizuje pracę oddziału ratunkowego z zapewni udzielanie pomocy chorym w zależności od ich stanu i zapewni najszybszą opiekę medyczną najbardziej potrzebującym jej osobom.