W połowie stycznia na przejeździe kolejowym pomiędzy Michałowem a Florkiem samochód osobowy wjechał pod nadjeżdżający pociąg, w wyniku czego zmarła 39-letnia kobieta, a dwójka jej dzieci została ranna.
Sytuacją na przejeździe zainteresowały się posłanka Agnieszka Hanajczyk i jej asystentka Martyna Stasiaka.
Poniżej pełna odpowiedź na pytania zadane PKP PLK:
Ile incydentów na odcinku Kutno – Raciborów Kutnowski miało miejsce od 2015 r.
Odpowiedź: w okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. na przejeździe kolejowo-drogowym kat. D w km 6,737 linii kolejowej nr 33 zostały odnotowane trzy wypadki; w dniu 4 marca 2017 r. (bez poszkodowanych), 17 maja 2021 r. (jedna osoba ranna) oraz 18 stycznia 2022 r. (jedna osoba zabita i dwie osoby ranne, w tym jedna z ciężkimi obrażeniami). Zgodnie z ustaleniami komisji kolejowych do zaistnienia zdarzeń, które miały miejsce w 2017 r oraz 2021 r. przyczynili się kierujący pojazdami drogowymi, natomiast postępowanie dotyczące ostatniego wypadku jest w toku, niemniej ze wstępnych ustaleń wynika, że przyczyną zdarzenia było niezachowanie szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem osobowym i wjechanie pod nadjeżdżający pociąg. Jednocześnie informujemy, że w przywoływanym okresie nie odnotowano incydentów na ww. skrzyżowaniu. Na pozostałych przejazdach kolejowo-drogowych znajdujących się na przedmiotowym odcinku nie odnotowano żadnych zdarzeń w ww. okresie (tj. poważnych wypadków, wypadków oraz incydentów).
Jakiej kategorii przejazdy kolejowe są usytuowane na tym odcinku?
Odpowiedź: na ww. odcinku znajdują się następujące przejazdy kolejowo-drogowe:
– przejazd kat. B w km 4,753 linii kolejowej nr 33, usytuowany w ciągu drogi powiatowej nr 2144E Kutno – Imielinek;
– przejazd kat. D w km 6,737 linii kolejowej nr 33, usytuowany w ciągu drogi gminnej nr DG102682E (w miejscowości Florek);
– przejazd kat. B w km 8,718 linii kolejowej nr 33, usytuowany w ciągu powiatowej nr 2142E Kutno – Łanięta.
Kiedy ostatnio określono iloczyny ruchu dla każdego z przejazdów?
Odpowiedź: ostatnie pomiary ruchu na przedmiotowych przejazdach zostały przeprowadzone w 2017 r. Iloczyn ruchu dla poszczególnych przejazdów wynosił:
– 17 225 dla przejazdu kat. B w km 4,753 linii kolejowej nr 33;
– 12 673 dla przejazdu kat. D w km 6,737 linii kolejowej nr 33;
– 714 082 dla przejazdu kat. B w km 8,718 linii kolejowej nr 33.
Jednocześnie informujemy, że pomiary natężenia ruchu drogowego na przedmiotowych przejazdach zostaną wykonane w 2022 r., zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1744 z późn. zm.), dalej „Rozporządzenie”. O terminie przeprowadzenia pomiarów natężenia ruchu drogowego Spółka zostanie powiadomiona przez zarządców dróg, w ciągu których usytuowane są przedmiotowe przejazdy.
Czy na podstawie wstępnej analizy powyższych danych możliwe jest według Państwa zamontowanie na tym przejeździe sygnalizacji świetlnej lub rogatek samoczynnych?
Odpowiedź: zamontowanie sygnalizacji świetlnej lub rogatek na przejeździe znajdującym się w km 6,737 linii kolejowej nr 33 wiązałoby się z koniecznością zmiany kategorii przedmiotowego skrzyżowania. Wyjaśniamy przy tym, że na chwilę obecną nie jest możliwa zmiana kategorii omawianego przejazdu, ponieważ ww. obiekt spełnia warunki dla przejazdu kat. D zawarte w Rozporządzeniu. Zmiana kategorii przejazdu zależy bowiem przede wszystkim od iloczynu ruchu na danym przejeździe (iloczyn liczby pojazdów drogowych i pociągów przejeżdżających przez przejazd w ciągu doby).
W 2017 r. iloczyn ruchu na ww. przejeździe wynosił 12 673, podczas gdy Rozporządzenie dopuszcza przejazd kat. D do iloczynu ruchu wynoszącego 60 000. Jak wskazywaliśmy powyżej pomiary natężenia ruchu drogowego zostaną wykonane przez zarządcę drogi w bieżącym roku i na tej podstawie zostanie określony aktualny iloczyn ruchu dla przedmiotowego skrzyżowania. Wyjaśniamy również, że po uzyskaniu aktualnych pomiarów ruchu drogowego oraz po zakończeniu postępowania dotyczącego ostatniego wypadku Spółka przeanalizuje wnioski i na ich podstawie podejmie decyzję odnośnie zasadności i potrzeby zmiany kategorii przejazdu znajdującego się w km 6,737 linii kolejowej nr 33.
Informujemy także, iż na przejeździe w km 6,737 linii kolejowej nr 33 zachowane są warunki widoczności określone w Rozporządzeniu (tzw. trójkąty widoczności). Przedmiotowe skrzyżowanie jest prawidłowo oznakowane od strony torów, a zarządca drogi (Gmina Kutno) zobligował się do uzupełnienia brakującego oznakowania od strony drogi.