Idea „zielonego miasta” w strategii rozwoju Kutna? Sprawdź, co mogłoby się zmienić

Kutno zielonym miastem! Z taką propozycją do władz miasta wystąpił radny Robert Małachowski. W obszernej interpelacji wyjaśnia na czym polega idea green city. Czy projekt zostanie wdrożony w najbliższych latach w strategii miasta?

„Zwracam się z propozycją ustanowienia idei „zielonego miasta” (ang. green city) jednym z kluczowych założeń strategii rozwoju Kutna na kolejne lata. Idea ta jest przedmiotem badań wielu naukowców w Polsce i na całym świecie. Jednym z nich jest Pani mgr Anna Hulicka, która w zeszycie prac geograficznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, w jasny i przystępny sposób, przedstawia przekrojowo założenia idei „zielonych miast” oraz wpływ miast rozwijanych zgodnie z tą ideą, na jakość życia mieszkańców” – pisze w interpelacji do prezydenta Kutna radny Robert Małachowski.

- R E K L A M A -

Na początku przybliżania tematyki „zielonych miast”, należy bardzo wyraźnie podkreślić, iż idea ta nie jest żadną nowością. Powstała już w XIX wieku pod postacią koncepcji „miast ogrodów”, których prekursorem był Ebenezer Howard. Opisał on w swojej publikacji pt. „Garden Cities of Tomorrow” jak należy zarządzać przestrzenią miejską i ją kształtować, szczególnie tą położoną daleko od aglomeracji przemysłowych. Idea ta zyskuje uznanie
dopiero dziś, w XXI wieku, w związku z coraz większą świadomością ludzi o konieczności ochrony środowiska. Zgodnie z zasadami planistycznymi Howarda, w miastach miały znajdować się „zielone pasy ochronne” oraz centralny park miejski pełniący funkcję zdrowotną. Miasta tego typu miały łączyć w sobie wszystko to, co najlepsze można znaleźć w miastach oraz wsiach. Pojęcie „miast zielonych” z czasem zaczęło ewoluować do coraz to nowszych postaci. W rozumieniu zagranicznych naukowców koncepcja „miast zielonych” jest związana stricte z zielenią miejską, która ma wpływać pozytywnie na stan środowiska oraz na klimat. Osobną ideą w rozumieniu wspomnianych naukowców jest dbanie o „dobrostan ludzi”, polegający m.in. na zrównoważonym rozwoju, wyrównywaniu szans społecznych, dbaniu o dobre samopoczucie w miejscu zamieszkania, i co najważniejsze w obecnych czasach – o zdrowie. Obie te koncepcje zostały włączone przez polskich naukowców do idei „zrównoważonego rozwoju”, która to z kolei może być realizowana w ramach „zielonych miast”.

Pomysł realizacji idei „miasta zielonego”, nawet w takim mieście jak Kutno, nie musi być wizją utopijną. Powszechnie znanym problemem jest dostrzeganie szans na poprawienie jakości życia mieszkańców wyłącznie w ogromnych inwestycjach (przez dużą literę „I”). Wszelkie inne próby zmian (szczególnie tych małych) są traktowane jako porażka, którą nie warto się chwalić. Tymczasem z dużym powodzeniem, każda nawet najdrobniejsza innowacja (przez małą literę „i”) jest w stanie wnieść wiele dobrego do życia kutnian. W związku z powyższym konieczne jest opracowanie pakietu „zielonych zmian”, które możemy zastosować
w Kutnie. Uważam, że można je podzielić na dwa najważniejsze segmenty, wynikające bezpośrednio z uogólnionej definicji „miasta zielonego” (w rozumieniu polskich naukowców):

- R E K L A M A -
  1. Miasto zielone” – miasto ekologiczne
    • ZIELEŃ MIEJSKA:
      • sukcesywne zwiększanie ilości zieleni miejskiej (szczególnie nasadzenia drzew i krzewów na terenach, na których musiały one zostać usunięte, ze względu na prowadzone prace remontowo-budowlane) przy jednoczesnym założeniu decentralizacji zieleni miejskiej i jej równomiernym rozłożeniu we wszystkich rejonach miasta;
      • pozostawienie priorytetu utrzymania i rozwoju systemu zieleni miejskiej (szczególnie istotne w mieście tytułującym się „Miastem Róż”);
      • położenie szczególnego nacisku na dbałość o estetykę i czystość miasta (częstsze i dokładniejsze sprzątanie miasta, zwiększenie liczebności ekip sprzątających, zakup nowego sprzętu ułatwiającego sprzątanie);
    • GOSPODARODWANIE ODPADAMI:
      • instalacja dodatkowych koszy na śmieci na ulicach (o estetycznym
        wyglądzie pasującym do miejsca instalacji i wyraźnym oznakowaniu
        );
      • dopłaty do budowy ekologicznych szamb (przydomowych oczyszczalni ścieków) w lokalizacjach nieobjętych w dalszej perspektywie czasowej miejskim systemem kanalizacyjnym; dopłaty do zakupu i instalacji zbiorników na wodę deszczową oraz niezbędnych pomp i filtrów;
      • rozbudowa miejskiego systemu kanalizacji (szczególnie podłączenie
        do systemu takich lokalizacji jak domy jednorodzinne na os. Dybów
        );
    • MOBILNOŚĆ NISKOEMISYJNA:
      • budowa miejskiego systemu ładowania pojazdów elektrycznych
        (lub systemu dofinansowań do systemu komercyjnego);
      • bezpłatne miejsca parkingowe (w ramach miejskiego systemu
        parkingowego
        ) przeznaczone dla samochodów ekologicznych,
        tj. samochody z napędem elektrycznym;
      • rozszerzenie infrastruktury dróg rowerowych (i ścieżek dla pieszych); rozbudowa systemu rowerów miejskich i przeprowadzenie konsultacji w sprawie rozszerzenia systemu o hulajnogi (także elektryczne);
      • dalsza modernizacja taboru autobusowego MZK i sukcesywne zastępowanie autobusów spalinowych ich elektrycznymi odpowiednikami;
      • wsparcie finansowe dla lokalnych firm zajmujących się badaniami, rozwojem oraz produkcją pojazdów ekologicznych; preferowanie
        w przetargach zakupu pojazdów od tego typu lokalnych firm;
    • EKOLOGICZNE ŹRÓDŁA ENERGII (w tym OZE):
      • dopłaty do zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych i przydomowych elektrowni wiatrowych; szczególne uwzględnienie w tym zakresie spółdzielni mieszkaniowych posiadających największe możliwości
        (duża powierzchnia dachów, dobry kąt nachylenia, spory zysk energii);
      • rozbudowa ciepła miejskiego oraz dofinansowania do wymiany źródeł ciepła (i ich instalacji) na źródła bardziej ekologiczne, np. gaz, pellet, kotły kondensacyjne, pompy ciepła, kolektory słoneczne, rekuperacja;
      • wymiana istniejącego oświetlenia ulicznego na oświetlenie typu LED w celu obniżenia zapotrzebowania na energię elektryczną; w przypadku nowych instalacji wprowadzić wymóg wykorzystania wyłącznie LED;
    • ZDROWA ŻYWNOŚĆ:
      • promowanie ekologicznej żywności (szczególnie tej wytwarzanej przez producentów z terenu Kutna i okolic) i miejsc w których można nabyć lokalne produkty spożywcze; przeprowadzenie konsultacji społecznych co można uczynić w kwestii zdrowego żywienia dla mieszkańców;
  2. miasto zielone” – miasto zrównoważonego rozwoju
    • AKTYWNY TRYB ŻYCIA:
      • dalsze wsparcie dla inicjatyw promujących aktywny tryb życia (m.in. wydarzenia sportowe, kluby sportowe, kampanie informacyjne, itp.);
      • przygotowanie rywalizacji zachęcającej mieszkańców do aktywności fizycznej nagradzanej wsparciem lokalnych inicjatyw (m.in. akcji
        charytatywnych
        ),
    • BEZPIECZEŃSTWO MIESZKAŃCÓW:
      • rozbudowa i modernizacja systemu monitoringu miejskiego (montaż nowoczesnych kamer wysokiej rozdzielczości, wydłużenie czasu przechowywania nagrań, zwiększenie ilości personelu monitorującego);
        tyczy się to miejsc szczególnie uszczęszczanych przez dzieci i młodzież, m.in.: szkoły, place zabaw, siłownie plenerowe, parki;
      • poprawienie bezpieczeństwa i zwiększenie płynności ruchu drogowego poprzez instalację sekundników przy każdej sygnalizacji świetlnej;
      • przebudowa istniejących przejść dla pieszych (oraz budowa nowych)
        w formie aktywnej (oświetlanej w przypadku obecności pieszego na przejściu) dla bezpieczeństwa każdego uczestnika ruchu drogowego;
      • przeznaczenie części środków finansowych na służby odpowiadające za zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców: dodatkowe wsparcie dla szpitala powiatowego, straży pożarnej, policji, straży miejskiej, (…),
        szczególnie w trudnym czasie pandemii, kiedy zdrowie mieszkańców
        miasta i ich życie pozostaje sprawą bezdyskusyjnie najistotniejszą;
    • SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNA:
      • przyjęcie zasady, iż rozwój miasta powinien przebiegać w sposób równomierny i harmoniczny; nie mogą istnieć takie obszary miasta, które otrzymują relatywnie więcej funduszy i inwestycji od innych obszarów; wszystkie dzielnice i osiedla należy traktować równo i tak samo;
      • przeprowadzenie konsultacji w zakresie potrzeb i oczekiwań osób niepełnosprawnych co do dalszego rozwoju miasta; szczególnie istotnymi działaniami w tej kwestii są m.in.: likwidacja barier architektonicznych (wysokie krawężniki, nienależyty stan chodników, brak podjazdów dla wózków inwalidzkich) czy społecznych (np. aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych, ułatwiony dostęp do opieki medycznej);
      • wspieranie lokalnych firm na wielu płaszczyznach: uświadamianie mieszkańców które z nich prowadzą produkcję bądź oferują usługi
        w Kutnie (płacąc tu podatki), promowanie lokalnych firm w mediach, stosowanie ulg podatkowych dla przedsiębiorców z naszego miasta (szczególnie dla tworzących miejsca pracy dla niepełnosprawnych);
      • przygotowanie wielofunkcyjnej aplikacji mobilnej dla:
        • mieszkańców: przykładowa funkcja to: komunikacja z urzędem miasta w zakresie uwag, potrzeb i oczekiwań mieszkańców co do rozwoju i funkcjonowania miasta; podczas pandemii szybka droga dystrybucji informacji o zagrożeniach lokalnych
          w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa;
        • gości: przykładowa funkcja to prezentowanie informacji o lokalizacji urzędów miejskich oraz przewodnik po lokalnej informacji turystycznej;
  3. Miasto zielone” – dodatkowe rozwiązania:
    • ZAŁOŻENIA DLA NOWYCH PROJEKTÓW: przyjęcie założenia, iż każdy nowy projekt realizowany przez miasto, powinien być zgodny z ideą „miasta zielonego”, tj. zarówno w kwestiach ekologii (środowiska) jak i zrównoważonego rozwoju. Konieczne byłoby wówczas opracowanie księgi takich zasad.
    • ZMIANA STRATEGII PROMOCJI MIASTA: zmiana obecnej strategii (polegającej na bezpośrednim promowaniu miasta w kampaniach marketingowych) na autopromocję wynikającą z zadowolenia i dobrostanu mieszkańców (miasto zyskuje rozgłos medialny dzięki wiadomościom o dokonanych inwestycjach, uzyskanych osiągnięciach); zastosowanie tej strategii wymaga przesunięcia funduszy marketingowych do puli zadań związanych z rozwojem miasta;

„Zaprezentowana przeze mnie koncepcja „zielonych zmian” dla Kutna, stanowi jedynie garść pomysłów, które można zaproponować, w celu poprawienia dobrostanu mieszkańców i przeciwdziałaniu degradacji środowiska naturalnego. Konieczne jest przeprowadzenie szeregu konsultacji społecznych, na podstawie których będzie możliwe dopasowanie rozwiązań do oczekiwań i potrzeb kutnian. Należy mieć na uwadze jednocześnie ograniczone fundusze, co wymusza ustalenie priorytetów. Każdy z nich może zostać „małą innowacją”, składającą się na większy plan sukcesu, podzielony na wiele lat rozwoju Kutna. Jestem przekonany, iż zaproponowany kierunek przemiany „Miasta Róż” znacząco polepszy warunki życia mieszkańców, a także zachęci osoby spoza rejonu (szczególnie te starsze z największych aglomeracji miejskich) do osiedlenia się w naszym mieście. W wyniku zachodzących zmian nasza „mała ojczyzna” stanie się otwarta, tolerancyjna i bezpieczna” – komentuje radny Robert Małachowski.

- R E K L A M A -

Polecamy:

Nie przegap: