Komu nigdy nie zdarzyło się wyjść ze sklepu z czymś, czego nie planowało się kupić przed wejściem? To nie tylko kwestia przypomnienia sobie o jakimś potrzebnym artykule, ale także odpowiednie wyeksponowanie produktów. Nie bez powodu słodycze w marketach poukładane są w widoczne z daleka wieżyczki, obok których przechodzi praktycznie każdy klient. Kto zajmuje się aranżacją sklepów pod tym kątem? To merchandiser wprowadzający standard ekspozycji.
Czym zajmuje się merchandiser?
Do pierwszych zadań merchandisera w lokalu sprzedażowym, w tym nie tylko sklepie, a czasem nawet całej galerii handlowej, należy przede wszystkim wnikliwa analiza sprzedaży i oferowanych produktów. Bez niej niemożliwe jest zaplanowanie, a następnie wdrożenie skutecznych działań merchandisingu, które powinny być zawsze dopasowane do rzeczywistej sytuacji konkretnego punktu sprzedaży. Merchandiser powinien przeanalizować, jakie produkty najlepiej się sprzedają, a które z nich zyskują zbyt małe zainteresowanie klientów. Powinien on także opracować ścieżkę zakupową klienta, którą następnie odpowiednio zaaranżuje pod kątem sprzedażowym.
Po analizach przychodzi czas na pracę przy organizacji przestrzeni w lokalu i aranżacji sklepowej witryny. Witryna, tak samo jak wszystkie materiały umieszczone na zewnątrz lokalu, mają zachęcić klientów do jego odwiedzenia. Aranżacja wewnętrzna natomiast ma za zadanie zasugerować im kupno konkretnie wybranych, najbardziej marżowych produktów.
Więcej o pracy merchandisera przeczytać można na stronie https://oexcursor.pl/baza-wiedzy/kto-to-jest-merchandiser/.
Co nie należy do zadań merchandisera?
Chociaż merchandiser zajmuje się częścią działań marketingowych, które ściślej określa się jako sprzedażowe, nie jest on marketingowcem. Marketing to dział reklamy, którego działania wychodzą daleko poza granicę samego lokalu. Marketingowiec może zająć się dla przykładu prowadzeniem profili sklepu, sieci lub galerii w mediach społecznościowych. Nie jest to jednak rola merchandisera, który skupia się na pracy stacjonarnej.
Wiele firm, które chcą zbudować swój profesjonalny wizerunek w branży, ustalają jedną spójną koncepcję wszystkich podejmowanych działań marketingowych i sprzedażowych. Może wiązać się to między innymi ze spójną szatą graficzną reklam wyświetlanych w mediach i materiałów znajdujących się w stacjonarnych sklepach. W takiej sytuacji merchandiser współpracuje z innymi specjalistami sprzedaży.