Konsumenci codziennie kupują przeróżne produkty i towary, dużą rolę mają zakupy przez portale internetowe. Porady-prawne.info.pl dają konsumentowi możliwość przeanalizowania i zrozumienia artykułów prawnych w określonych sprawach. Takim przypadkiem mogą być właśnie zakupy przez internet, które dla dużej ilości konsumentów są znacznie lepszą alternatywą niż chodzenie po sklepach. Wygoda i szybkość wykonywania transakcji przyciągają do tej metody zakupów coraz większe grono zwolenników. Ogromna ilość ofert i atrakcyjne ceny kuszą klientów z całego świata, znaczny procent tych transakcji jest oddawana na zwrot, jakie warunki i prawa posiada konsument przy zakupach przez Internet?
Poniżej zawarte zostaną objaśnienia, które rozwieją pewne wątpliwości w tej kwestii.
Warto również w tym przypadku zasięgnąć informacji z popularnego portalu porady prawne online, który oferuje szeroki zakres pomocy w różnych dziedzinach prawa.
Jakie mamy prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet?
Podczas dokonania zakupu przez internet zostaje zawarta tzw. umowa na odległość. W tej sytuacji na korzyść konsumenta przewidziano dodatkowe uprawnienia, do których sprzedawcy muszą się dostosować, mianowicie:
*Prawo do reklamacji
*Prawo od odstąpienia od umowy
*Prawo do informacji
Zakupy przez internet, a zakupy w sklepie stacjonarnym
Polskie prawo przedstawia w tej sytuacji szerokie spektrum przepisów, które nie odnoszą się bezpośrednio do pojęcia zakupów przez internet, lecz o umowie kupna-sprzedaży, która jest zawierana poza lokalem, w którym sprzedawca udostępnia swoje produkty czy „na odległość”
Prawo do zwrotu towaru
Prawo do zwrotu towaru to nic innego jak prawo do odstąpienia od umowy. Polega ono na zwrocie przez obie strony świadczeń. W przypadku sprzedającego — otrzymanych pieniędzy, a w przypadku kupującego będzie to zwrot towaru.
Prawo do informacji
Konsumenci posiadają prawo do informacji związanych z zakupem oraz osobą sprzedawcy.
W obowiązku sprzedającego jest informowanie poprzez zamieszczenie na stronie np. polityki prywatności czy regulaminów.
Prawo do reklamacji
Przy zakupach online konsument ma możliwość złożenia reklamacji. Istnieją dwa rozwiązania. Przysługująca rękojmia przy sprzedaży oraz gwarancja jeśli została udzielona. Rękojmia wygaśnie po 2 latach od momentu wydania towaru, natomiast gwarancja przysługuje na czas w niej określony.
Zwrot towaru kupionego drogą internetową
Każdy konsument posiada prawo do zwrotu zakupionego towaru drogą internetową. Wynika to z tak zwanego prawa do odstąpienia od umowy. Kupujący może zrezygnować z podjętego zakupu w ciągu 14 dni. Istnieją jednak pewne wyjątki w tej kwestii, mianowicie prawo od odstąpienia od umowy zawartej przez internet, które jest uregulowane w Ustawie o prawach konsumenta.
Dopuszczalne jest wprowadzenie korzystniejszych warunków — na przykład wydłużenie terminu na zwracanie rzeczy do 30 dni.
Czy konsument musi uzasadniać chęć zwrotu?
Nie trzeba podawać przyczyn rezygnacji. Możliwość zwrotu jest uzależniona od zgody sprzedawcy — jest to jednostronne oświadczenie woli.
Jaki jest przedział czasowy na zwrot towaru zakupionego przez Internet?
Konsument ma prawo do zwrotu zakupionego przez internet towary w terminie 14 dni kalendarzowych naliczanych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi.
Przedsiębiorca ma 14 dni na oddanie pieniędzy, a konsument 14 dni na odesłanie towaru. Przedsiębiorca może wstrzymać się z dokonaniem wypłaty, do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do otrzymania dowodu wysyłki.
Czy można zwrócić towar używany?
Konsument posiada prawo do zwrotu towaru, który był używany oraz jego opakowanie zostało naruszone, ale trzeba pamiętać, że konsument nie ma prawa do odstąpienia między innymi w poniżej podanych przypadkach:
- przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe, wizualne, programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
- przedmiotem świadczenia są treści cyfrowe, które nie są zapisane na nośniku materialnym
- przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (maszynki do golenia,trymery,pieluchy itp.)
Zwrot towaru zakupionego za granicą
Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia i 14 dni na odesłanie towaru sprzedawcy. W przypadku rezygnacji z zakupu online za granicą konsument nie musi podawać przyczyny – jest to jednostronna wola nabywcy i nie wymaga zgody sprzedawcy.
Zwrot towaru przed jego otrzymaniem
Kupujący może odstąpić od umowy jeszcze przed otrzymaniem towaru, według interpretacji aktualnych przepisów oznacza to, że konsument może przekazać przedsiębiorcy oświadczenie odstąpienia od umowy, jeszcze przed wejściem w fizyczne posiadanie zakupionej rzeczy.
Zwrot kosztów przesyłki przez sklep
Sprzedający ma obowiązek przyjęcia takiego towaru oraz zwrócić koszty dostarczenia do konsumenta, jeżeli kupujący wybrał najtańszy możliwy sposób dostarczenia towaru. Zgodnie z art.23 ustawy – konsument ponosi koszty wysyłki towaru do sprzedawcy tylko wtedy, gdy sprzedawca poinformował o konieczności poniesienia tych kosztów przez kupującego. Jeśli sprzedawca nie udzielił tej informacji, to koszty zwrotu przesyłki ciążą na sprzedawcy.
Zwrot towaru zakupionego na firmę
Taki zwrot działa na takich samych zasadach jak konsumenci, mogą dokonać wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Warto pamiętać, że nie każdy towar można zwrócić w ciągu 14 dni.
Niektóre towary muszą spełnić dodatkowe warunki.
Przykłady, jakie produkty nie podlegają:
- Usługi polegające na wizytach w domu, np. korepetycje, konfiguracja TV,
- Rezerwacje hotelowe (niektóre hotele oferują taki przywilej),
Porady prawne dają konsumentom możliwość przeanalizowania i zrozumienia artykułów prawnych w określonych przypadkach. Takim przypadkiem mogą być właśnie zakupy przez internet. Sprzedający w przypadku zwrotu towaru w sklepie internetowym, powinien zadbać o to aby warunki zwrotu były pewne i zrozumiałe dla klienta.Warto skorzystać z internetowych usług świadczących porady prawne online co pomoże w zrozumieniu otaczających nas przepisów oraz prawidłowej interpretacji. Ustawa o prawach konsumenta dotyczy zarówno sprzedawców internetowych jak i stacjonarnych która nakłada na nich obowiązki informowania klientów. Kara za brak spełnienia tych obowiązków stanowi wykroczenie i jest grozi karą grzywny do 5.000 złotych.
Porada prawna online pozwala nam uniknąć wielu nieprzyjemności finansowych. Dzięki takiej możliwości możemy biegle zapoznać się z aktualnymi warunkami i przepisami prawa.
Autor publikacji: Porady prawne przez telefon