W jaki sposób rozliczają się influencerzy z podejmowanych działań na rzecz marki?

Zawód influencera budzi wiele pytań wśród osób, które rozważają taką ścieżkę kariery, ale też tych, którzy obserwują twórców. Choć jest stosunkowo nowy, to cieszy się ogromną popularnością. Twórcy na swoich kanałach komunikacji z odbiorcami publikują najróżniejsze treści, w tym również materiały sponsorowane, wynikające ze współprac z markami. Zastanawiasz się, w jaki sposób rozliczają się influencerzy z podejmowanych działań na rzecz marki? Ten artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!

- R E K L A M A -

Rodzaje współpracy z influencerami

Współpraca z twórcami może przebiegać na wiele sposobów. To od reklamodawcy zależy, na jaką formę się zdecyduje – np. czy przekaże influencerowi produkt nieodpłatnie, w zamian za dodatkową usługę czy też sprzeda go w promocyjnej cenie. Każda z tych opcji ma swoje skutki podatkowe, czyli mówi, w jaki sposób powinien z danego produktu rozliczyć się influencer. Oprócz sposobu przekazania znaczenie ma także to, czy influencer jest przedsiębiorcą oraz jaka jest wartość towaru.

Jak rozliczają się influencerzy?

Wiele zależy od tego, czy jest to mikroinfluencer (często nie prowadzą oni działalności gospodarczej z uwagi na niewiele współprac) czy też jest to influencer o sporych zasięgach, który regularnie odnotowuje przychody ze swoich działań w internecie. W tym drugim przypadku najczęściej spotykamy się z prowadzeniem firmy – np. jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki.

- R E K L A M A -

Influencerzy prowadzący firmę

Influencer prowadzący działalność gospodarczą rozlicza się według stawek PIT, tj. 17 proc. lub 32 proc. (skala podatkowa), a w przypadku podatku liniowego 19 proc. Dochody influencerów, którzy nie prowadzą firmy, mogą być przez urzędy skarbowe traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście czy na przykład przychody z tzw. innych źródeł. Ostateczna kwalifikacja uzależniona jest od treści umów, na podstawie to których twórca otrzymuje wynagrodzenie.

W przypadku nieodpłatnego przekazania prezentu influencerowi z działalnością gospodarczą, może on skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku, gdy jego wartość nie przekracza 200 zł. Jeśli jest droższy, należy ująć go w przychodach podlegających opodatkowaniu. Dotyczy to również nieodpłatnych produktów, które wykorzystane zostaną w kampanii reklamowej.

- R E K L A M A -

Popularną formą współpracy z twórcami jest barter, który polega na przekazaniu produktu w zamian za określoną usługę (np. lokowanie produktu na filmie YouTube, opisanie na blogu itp.). Jeśli obie strony ustalą, że cena wymienianych usług i produktów jest równa, mogą wystawić sobie faktury o tej samej wartości. W takiej sytuacji rozliczenie barteru nie będzie skutkować obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego lub podatku VAT. Tu jednak należy mieć na uwadze fakt, że jeśli twórca nie jest vatowcem, to nie będzie mógł wystawić faktury VAT.

Influencerzy bez działalności gospodarczej

Tak, jak powyżej zostało wspomniane, prezenty do 200 zł brutto nie ulegają opodatkowaniu. W przypadku droższych podarunków, należy opodatkować całą ich wartość – influcencer od reklamodawcy powinien otrzymać PIT-8C i rozliczyć przychód w zeznaniu rocznym. Przy prezentach o znacznej wartości, strony współpracy mogą zdecydować się na sprzedaż z bardzo atrakcyjnym rabatem. W tym przypadku konieczne jest jednak wykazanie, że dany twórca faktycznie uiścił zapłatę za towar, a także że podobne rabaty były udzielane przez reklamodawcę innym klientom. W przeciwnym wypadku organ podatkowy może nałożyć na influencera obowiązek uiszczenia należnego podatku dochodowego za otrzymany prezent.

Jesteś zainteresowany współpracą z twórcami? Zgłoś się do ekspertów branży i sprawdź co oferuje Tears of Joy – Agencja influencerska.

Materiał partnera

- R E K L A M A -

Polecamy:

Nie przegap: