Podczas konferencji prasowej, Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, oraz Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe apelowały do prezydenta o weto ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki sejmowe: 1427 i 1703 i 1703-A).
Ku zaskoczeniu operatorów i organizatorów przewozów, zapisy dotyczące FRPA zostały wprowadzone do tego projektu, mimo że nie dotyczą zakresu ustawy, a także mimo że przygotowywany projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pozostaje wciąż w fazie opiniowania.
Branża transportowa alarmuje: zmiany w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) mogą osłabić stabilność transportu publicznego.
Największe kontrowersje budzi skrócenie okresu obowiązywania umów FRPA z 10 do 3 lat. Branża podkreśla, że 10-letnie umowy pozwalały planować inwestycje, rozwijać sieć połączeń i zapewniały stabilność finansową operatorów. Trzy lata mogą utrudnić rozwój transportu, obniżyć atrakcyjność dopłat i wprowadzić niepewność w funkcjonowaniu sieci.
“Weto prezydenta Karola Nawrockiego w tym przypadku to szansa na dalszy stabilny rozwój połączeń autobusowych. Nie może być tak, że poważne zmiany, które wywracają do góry nogami system finansowania przewozów autobusowych, pojawiają się w projekcie bez konsultacji oraz bez dyskusji i dialogu.” – podkreśla Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.
„Potrzebujemy stabilnych, dziesięcioletnich umów, które pozwolą operatorom planować rozwój sieci przewozowej i skutecznie reagować na potrzeby mieszkańców. To wymaga prawdziwego dialogu z sektorem, w którym postulaty branży i samorządów są uwzględniane w procesie decyzyjnym” – mówi Iwona Budych, Prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.
Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe postuluje pozostawienie 10-letnich umów przy wprowadzeniu mechanizmów elastyczności, umożliwiających dodawanie kursów, nowych przystanków i drobne modyfikacje tras w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców.
materiał prasowy biura poselskiego Pauliny Matysiak










