Na konferencji, która odbyła się w piątek 12 marca, pojawili się naczelnik Wydziału Kultury, Promocji i Rozwoju Miasta dr Michał Adamski, a także pracownicy wydziału: Paulina Trzaskowska, Agnieszka Lewandowska i Tomasz Kolanowski.
– Samorządy gminne, a takim jest Kutno, nie mają obowiązku posiadania budżetów obywatelskich. Mimo wszystko widzieliśmy, że mieszkańcy są przywiązani do tego projektu, a przynajmniej ci, którzy w nim uczestniczyli. Nie ma wątpliwości, że to największy projekt społeczny, jaki realizuje samorząd miasta, stąd jego przywrócenie – komentował dr Michał Adamski, naczelnik wydziału Kultury, Promocji i Rozwoju Miasta.
Naczelnik skierował też słowa podziękowania dla władz miasta, że zdecydowały się na reaktywację tego przedsięwzięcia.
– Chcieliśmy podziękować prezydentowi Burzyńskiemu i wiceprezydentom, że zdecydowali się na to, aby dać nowy oddech budżetowi obywatelskiemu. Szczególne podziękowania należą się również radnym Rady Miasta, którzy jednogłośnie zdecydowali o reaktywacji Kutnowskiego Budżetu Obywatelskiego. Bardzo się cieszymy, postaramy się sprostać wyzwaniom, również tym, które przyniósł nam los – dodawał Adamski.
Jak zapowiedzieli urzędnicy, w tym roku nie będzie brakowało zmian w KBO. Wiadomo, że tegoroczna edycja odbędzie się w pełni elektronicznie, nie będzie już między innymi papierowych list poparcia. To ważne, szczególnie w czasie trwania pandemii.
– Tegoroczna edycja Kutnowskiego Budżetu Obywatelskiego odbędzie się w pełni elektronicznie. Nie będzie kart papierowych, zarówno w przypadku składania projektów czy głosowania. Tegoroczna nowość to elektroniczne listy poparcia. Projektodawcy nie będą musieli chodzić z papierowymi kartami i zbierać podpisów ręcznie. Wszystko odbędzie się internetowo, każdy z projektodawców będzie miał osobny, indywidualny link, którym będzie mógł wysłać do swoich znajomych – mówił Tomasz Kolanowski.
O nowej kategorii projektów wprowadzonej do Kutnowskiego Budżetu Obywatelskiego, a także zmianach dotyczących kwot mówiła z kolei Agnieszka Lewandowska.
– Na realizację tegorocznej edycji wyodrębnione zostaną środki finansowe w wysokości 1,1 mln zł. Na projekty duże przeznaczone zostanie 450 tysięcy, na projekty małe 200 tysięcy złotych, a na projekty zielone 450 tysięcy złotych – wyliczała A. Lewandowska. –
Projekty zielone są nową kategorią. Rozwinęły one naszą poprzednią, ubiegłoroczną kategorię projektów różanych. Tutaj zostaną zakwalifikowane wszystkie pomysły, które dotyczą ekologii, ochrony środowiska, nasadzeń różanych, a także wszystkie te dotyczące zwierząt.
Jak dodawała Paulina Trzaskowska, w tym roku jeden projektodawca będzie mógł złożyć maksymalnie trzy projekty, z czego muszą być one rozłożone po jednym w każdej z kategorii.
– Podobnie jak w latach ubiegłych, nie ma limitu wieku projektodawcy. Jeśli taka osoba nie ukończy jednak 16 lat, potrzebna będzie zgoda jego opiekuna prawnego. Z nowości, będziemy chcieli zapewnić jawność projektodawców. W poprzednich latach projektodawcy mogli decydować o tym, żeby ukryć swoje dane jako autora projektu. W tym roku chcemy, aby te dane były całkowicie jawne i transparentne. Z nowych rozwiązań wprowadzamy możliwość łączenia kilku projektów w jeden, gdy projektodawcy zobaczą, ze ich pomysły są podobne lub realizowane na tym samym terenie– mówiła P. Trzaskowska.
Urzędnicy zapowiedzieli także, że ze względów pandemicznych realizacja projektów może przeciągnąć się w czasie na okres dłuższy niż jeden rok. Ale będzie to tylko w uzasadnionych przypadkach – np. gdy projekt dotyczyć będzie wydarzeń kulturalnych czy spotkań, co w obecnej sytuacji epidemicznej jest wykluczone.
Co ważne, wszystkie projekty będą weryfikowane pod względem formalnym, merytorycznym i prawnym. Po takiej ocenie dokonanej przez pracowników UM Kutno, projekty zostaną przedstawione prezydentowi Zbigniewowi Burzyńskiemu, który zatwierdzi ostateczną listę do głosowania.
HARMONOGRAM KBO 2021:
- 15 marca – 18 kwietnia: składanie formularzy projektów do realizacji
- Do 21 czerwca: weryfikacja formalna, merytoryczna i prawna
- Do 5 lipca: zatwierdzenie listy projektów przez prezydenta
- Do 5 września: promocja projektów przez projektodawców (m.in. w trakcie Święta Róży)
- 30 sierpnia – 5 września: głosowanie nad projektami