reklama

Posłanka Matysiak dopytuje o tzw. aferę Newagu. W tle hakerzy i obawy dotyczące bezpieczeństwa

W Sejmie odbyło się burzliwe posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym zwołane przez posłankę Paulinę Matysiak dotyczące problemów z pojazdami Newag Impuls. Spotkanie, w którym udział wzięli specjaliści z Dragon Sector oraz przedstawiciele spółek kolejowych i firmy Newag wzbudziło duże zainteresowanie, ale przyniosło więcej pytań niż odpowiedzi. Kontrowersje wzbudziła zapowiedź firmy Newag o podjęciu działań prawnych przeciwko hakerom.

- R E K L A M A -

Niepokojące wyniki badań Dragon Sector

Zespół ekspertów z Dragon Sector opowiedział o tym, jak przeprowadził szczegółową analizę oprogramowania w pociągach Impuls. Specjaliści odkryli, że w 24 z 30 składów zainstalowano programowe blokady, które uniemożliwiały uruchomienie pociągów w różnych warunkach. To odkrycie ich zdaniem wskazuje na potencjalne celowe manipulacje. Sprawa budzi poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów.

Analizy wykazały, że niektóre pociągi uległy awarii jeszcze przed wysłaniem do serwisu, a inne zostały odblokowane zdalnie w tajemniczych okolicznościach. Te odkrycia rodzą pytania dotyczące kontroli nad systemami kolejowymi i potencjalnego ryzyka dla pasażerów. Zarówno posłanka Paulina Matysiak, jak i poseł Adrian Zandberg, który również uczestniczył w posiedzeniu, pytali o to jak doszło do zmian w oprogramowaniu pociągów.

- R E K L A M A -

– Jak to się stało, że w konkretnych pociągach to oprogramowanie było zmienione po tym, jak te pociągi trafiały do Państwa serwisu? – dopytywała posłanka.

Newag zaprzecza zarzutom i zapowiada pozew

W odpowiedzi na stawiane zarzuty, Newag skupił się na wyjaśnieniach dotyczących procesów zamówień, licencjonowania oprogramowania oraz jakości napraw dokonywanych przez podmioty zewnętrzne. Firma stanowczo zaprzeczyła wprowadzaniu programów powodujących dysfunkcje pociągów i zapowiedziała rozstrzygnięcie sporu z hakerami przed sądem. W związku z tym, że odpowiedź na pytania posłów o zmiany w oprogramowaniu nie padła, poseł Zandberg skomentował tłumaczenia producenta taboru.

- R E K L A M A -

– Najpierw obejrzeliśmy prezentację o śrubach, potem obejrzeliśmy prezentację o ogrzewaniu w pociągach. To by było po prostu nie na temat – skwitował parlamentarzysta.

Posłanka Matysiak zapowiedziała kolejne posiedzenie zespołu na luty. Prezentacje obu stron są dostępne na stronie Sejmu.

Obejrzyj nagranie z posiedzenia:

- R E K L A M A -

Polecamy:

Nie przegap: