Sprzedaż firmy – najczęściej zadawane pytania

Sprzedaż firmy jest bardzo często ważnym wydarzeniem nie tylko w życiu samej firmy, ale również przedsiębiorcy. Dla wielu właścicieli przedsiębiorstwo jest dziełem ich życia, w które włożyli ogromne nakłady pracy, a także, z którym są związani emocjonalnie. Oprócz tego proces sprzedaży może wymagać różnych działań i być skomplikowany pod względem prawnym. Czynniki te sprawiają, że wokół transakcji tego rodzaju pojawia się wiele pytań. Odpowiadamy na te, które przedsiębiorcy zadają najczęściej.

- R E K L A M A -

Jak wygląda proces sprzedaży krok po kroku?

Za każdym razem proces sprzedaży wygląda nieco inaczej, lecz można wyróżnić kilka najważniejszych kroków, jakich nie powinno się pomijać. Na pierwszym etapie prac niezbędne jest poznanie aktualnego stanu przedsiębiorstwa w celu przygotowania rzetelnej wyceny. Tworzy się też dokumentację transakcyjną. Dopiero w kolejnym kroku powinno się szukać inwestorów. Po znalezieniu zainteresowanych podmiotów przechodzi się do zobowiązujących negocjacji oraz dopracowywania kwestii formalnych związanych z transakcją. To wciąż nie jest jednak jeszcze koniec całego procesu, ponieważ równie istotne jest jego odpowiednie zamknięcie i rozliczenie. Jeżeli poszukujesz pomocy w tym zakresie, do Twojej dyspozycji są doświadczeni specjaliści z Volante.

Ile czasu może zająć sprzedaż przedsiębiorstwa?

Na to pytanie również nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wpływ na to ma wiele czynników, m.in. ilość dokumentów niezbędnych do analizy, aby przeprowadzić rzetelną wycenę. Oprócz tego wpływać na to mogą kwestie niezależne od sprzedawanego podmiotu, jak długość procesu decyzyjnego po stronie inwestora. Jeśli skorzystasz jednak z pomocy firmy świadczącej usługi doradztwa biznesowego, takiej jak Volante, możesz założyć, że transakcja powinna zostać zamknięta w okresie pomiędzy 4 a 6 miesiącem od podpisania z nią umowy.

- R E K L A M A -

Czy znajdę wzór umowy sprzedaży?

Możesz znaleźć wiele wzorów umowy, np. w sieci, lecz mają one jedynie charakter poglądowy i prawdopodobnie nie sprawdzą się w praktyce. Każda transakcja wymaga przygotowania indywidualnego dokumentu, w którym uwzględnione zostaną m.in. zapisy, jakie zostały wynegocjowane przez obydwie strony. Z tego powodu tak ważne jest, aby umowa została przygotowana przez specjalistów, mających zarówno wiedzę biznesową, jak i prawną.

Standardowymi informacjami, które powinny zostać zawarte w tym dokumencie, są m.in. precyzyjne określenie stron transakcji i przedmiotu sprzedaży. Ważne jest również sprecyzowanie sposobu rozliczenia. Podpisy powinny natomiast zostać poświadczone notarialnie.

- R E K L A M A -

materiał partnera

- R E K L A M A -

Polecamy:

Nie przegap: